Internationalt træf i Holland 2019
Grundet fejlkommunikation, blev medlemmerne snydt for HCs billeder fra Int. 2019 i det senest udkomne nyhedsbrev (Uddrag kan findes her). Artiklen bringes derfor igen her, i sin fulde længde, inklusiv billeder. God fornøjelse!
Turen til intsaab2019 gik i år via Esbjerg hvor jeg havde fået kørelejlighed med Poul Viggo i daglig tale PV. Turen blev i PV´s blå Saab 900 cabriolet der er født som UK model, men de senere år kørt af PV med danske plader!
Det var første gang jeg skulle prøve en langtur i en åben Saab, hvor dog solen var med os det meste af vejen; men hvor vi i slutningen af dage måtte overgive os og slå taget op, og dermed ankomme i tørvejr til vores hotel nogle få kilometer fra selve centeret hvor vi skulle mødes med de øvrige 500 deltagere.
PV har jeg kendt gennem ca. 10 år, vi har begge arbejdet med vindmølle relaterede opgaver og ofte delt erfaringer med hinanden omkring Saab, hvor PV gennem mange år har indkøbt Saab fra UK og derfor er rutineret i at side ved rattet i højre side og dermed have et godt udkik til gående og cyklister der for mange af os andre kan være et problem! PV er nu i en ny rolle som hoved organisator for næste års Intsaab2020 i Danmark, og er pt. Travlt optaget af at samle de nødvendige folk fra alle Saab klubberne i Danmark for at kunne dække alle de opgaver der allerede nu skal sættes i gang således at vi kan modtage de mange Saab Entusiaster næste år, i Vingsted centeret i det sydlige Jylland.
På turen ud og hjem til Holland, kunne vi så tale en del om tidligere erfaringer fra vores danske Saab arrangementer i Hanstholm 1994, Billund 1996 og ikke mindst Fuglsø Centeret 2004; men nu skulle vi sammen opleve intsaab2019 i Holland. Min forventning var naturligvis god, sidste gang i 2009 var det et fantastisk godt sammensat event, hvor vejeret også var hjalp med sol og ingen byger, så også dette år kunne blive samme gode oplevelse.
Vi fik PV´s Saab parkeret sammen med mange andre med ”blød top” og derefter over til receptionen hvor vores velkomstpose indeholdt alt nødvendigt information om de tre Saab dage, ikke mindst hvornår der er spisning og prisen på øl og kaffe! Netop til det sidste havde hollænderne indført et polette system, hvor vi på forhånd skulle omsætte vores euro til poletter – lidt besværligt især når vores kreditkort ikke kunne anvendes her midt i Europa, men kun Hollandske kreditkort eller kontanter! Denne første mindre besværlighed som vi kunne skrive os bag øret, imens vi stillede op i en ny kø for at bytte poletter for drikkevare!
Men vi er alle Saab venner og maden var god – i køen kan man jo tale med gamle bekendte – og tænke over hvordan dette også kan gøres lidt bedre næste år, uden lange ventetider. I stedet kan vi så få tid til at nyde det gode vejr som vi gjorde om lørdagen, da vi gjorde holdt forskellige steder og ved en mindre kro og faldt i snak med gamle bekendte, blandt andet Gøsta og hans kone, der var dernede med den ikoniske røde Saab Sonett 1, en fin Saab Gøsta købte mens han arbejdede hos Saab som motorspecialist med rallytuning, den gang der stadig var tryk på kedlen i Trollhättan.
Køreturen om lørdagen var hvor vi løb på hinanden. Måske pga. rutebogen, hvor vi der mente vi havde gode evner til orientering, blev konstant overrasket over at alle andre kørte den modsatte vej, men hvad betyder det når vi kender slut adressen og tidspunktet for aftensmaden; men igen et punkt hvor vi godt kan udvikle programmet lidt, inden næste år. Men humøret fejlede ikke noget og alle biler kom rundt uden nogen uforudsete stop, selv om vores bløde top blev overvejet et par gange, så holdt vejeret tørt og kunne nyde den friske luft.
Så lørdagen blev den bedste dag hvor der var tid til kørsel, lidt sight seaing, men mest af alt møde med gamle Saab venner og de oplevelser vi har haft med de firehjulede. En af dem min finske bekendt der for mange år siden bygge sin V4 96 om til en lav V6 96, i en håndmalet beige; men med en af mine 38/8 Gearkasser monteret og at den stadig holder med en kraftig V6 spændt foran er hvert år en glædelig oplevelse for mig når han ankommer til intsaabtræf i fuld speed.
Søndagen var der linet op til veteran parade, så de fleste deltagere parkerede deres Saab i de faste kategorier og alle naturligvis i bedste stand og med ejerens beskrivelse; men igen en opstilling vi har set mange gange; men måske kunne vi godt overveje en ny opstilling eller fremvisning hvor det ligner det vi så om lørdagen hvor bilerne kunne startes og vise lidt Power på en opstillet test rulle stand, hvor vi kunne høre og se V4, to-takt og række motorer i fuld drift.
Mange hollandske Saab reservedels sælgere, brugte søndagen et en omfattende marked, suppleret med Saab entusiaster der havde medbragt dele fra hjemmelageret, så salget var i gang og tyder ikke på noget nedgang i lyste til at restaurere eller vedligeholde de mange gode biler.
Samlet set var træffet i Holland et godt træf dog uden det samme Saab engagement som vi tidligere har oplevet, men også her er vi lidt præget af den stigende alder på ejerne – vi mangler lidt tryk og farver fra en yngre generation, et punkt vi måske skal give en tanke i planlægningen af næste års Intsaab2020 i Danmark.
Tak til PV for en god weekend og frisk vejr i en åben Saab, jeg ved PV stadig gerne modtager opkald fra Saab entusiaster der vil give en hånd med næste år og her fra Saab Asyl har jeg lover at vi lægger en pretour ud fra vores sydlige og nordlige grænse, så også her i klubben vil vi give en hånd med til dette træf, så ring hvis I har tid og lyst til at hjælpe.
Med venlig hilsen
HC